Over Kindcentrum Papenvoort Про дитячий центр Papenvoort
Veiligheid staat bij ons op het Kindcentrum centraal. Veiligheid voor onze leerlingen, leerkrachten, onderwijsondersteunende medewerkers en ouders is van groot belang.
Op ons kindcentrum werken we er iedere dag aan dat iedereen respectvol met elkaar omgaat. Dat betekent dat we iedereen in hun waarde laten en elkaar de ruimte geven om te zijn wie we zijn en hoe we willen zijn. Iedereen binnen onze school levert daar zijn of haar unieke bijdrage aan. Dat geldt dus voor kinderen, ouders, verzorgers, teamleden, stagiaires, directie en externen.
Onder ‘respectvol gedrag’ verstaan we de bereidheid en het vermogen om een ander te behandelen zoals je zelf ook graag behandeld wil worden, dat wil zeggen: de ander de ruimte te geven zoals je die ook graag voor jezelf ziet, bereid zijn in je gedrag rekening te houden met de ander en bereid zijn rekening te houden met de grenzen die de ander aangeeft. Op deze manier werken we samen aan een veilig klimaat.
Op onze school nemen wij minimaal éénmaal per jaar een vragenlijst af bij alle leerlingen om zo hun veiligheidsbeleving binnen en rondom de school te monitoren en waar nodig interventies te plegen.
Traumasensitief onderwijs
Wij streven ernaar dat onze leerlingen zich veilig voelen op school, dat eventueel probleemgedrag afneemt en de leeropbrengsten maximaal groeien. Traumasensitief onderwijs richt zich op het ontwikkelen van een onderwijsklimaat dat goed is voor álle leerlingen, maar draagt vooral bij aan een optimaal herstel en groei van leerlingen met ingrijpende jeugdervaringen. De principes van traumasensitief lesgeven dragen bij aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen.
Sociaal-emotionele ontwikkeling
Speciaal voor klassen met nieuwkomersleerlingen ontwikkelde Pharos de lesmethode Wereldreizigers. Deze methode richt zich op de sociaal-emotionele ontwikkeling van nieuwkomersleerlingen. Wereldreizigers biedt naast een groot aantal lessen veel actuele achtergrondinformatie over jonge nieuwkomers, zoals vluchtelingenkinderen en Midden- en Oost Europese leerlingen.
Er zijn 10 thema’s te verdelen over ongeveer 20 lessen. Thema’s zijn onder andere: wie ben ik, thuis, feesten en andere belangrijke dagen, spel en spelen, vriendschap en afscheid nemen. Doel is de kinderen op verhaal te laten komen om zo hun veerkracht te versterken.